Jumaat, 30 Disember 2011

Sinopsis Sepanjang Posting Semester 3.....

Salam sejahtera kepada kawan2 yang mana membaca, atau terbaca blog ne.... 
Hari ne 31 Dis 2011 jam sekarang dah pukul 12.40 am..  tinggal satu hari je lagi saya menghabiskan masa sy di rumah ne.. cuti dah tamat so kena sambung balik study, bertambah balik la beban, dugaan, cabaran bila sampai sana nanti.. dalam hati ne tak rasa gembira pon nak balik sana..huhuhuhuhuu...!!!!!
Ini la natijahnye kalu cuti dah terlampau lama sagatkan,, biasa la,, bila cuti pendek merungut,, bila cuti panjang pon merungut,, 

Rasa kejap je masa berlalu tiba2 dah masuk sem 4 dah,, huhuhuhuhu
Sem 3 yang dilalui dengan penuh dugaan cabaran akhirnya berjaya juga di tempuh... nak cerita sikit malam ne, sinopsis apa yang saya belajar masa sem 3...
Semester 3 ne special sikit dari semester lain,, kalu sem 1 n 2 tu lebih kepada wad medical n surgical dan perkenalan kepada teknik perawatan,, 
tapi semseter 3 nie pembelajarnyan lebih ke arah kebidanan dan penjagaan kanak-kanak ( hahah main baby),, hahahahahahahaha,,,,  
apa yang specialnya adalah, kebiasaanya kebidanan ne banyak tertumpu hal-hal berkaitan dengan Gynecology (sakit puan) ha!! saya ne lelaki, nak tak nak saya kena belajar degan rela hati dan sabar,,,

Semester 3 ne kami ada 5 subjek antaranya,, Medical, Surgical, Gynecology, Obsetric, Pediateric.. semua nie kami di wajibkan lulus dan termasuklah dengan osce yang di geruni... so nak cerita semua pengalaman yang menarik memang banyak, kira amik yang mana menarik la ye,, saya posting di Hospital Raja Permaisuri Bainun, Ipoh,,   sepanjang 2 bulan lebih kita semua psoting kat sana,,  pengalam masuk wad pediatric (wad kanak-kanak) kat situ agak boring la,, xde prosedure yang dapat kami buat dalm wad tu,, just main dengan baby dan kanak-kanak,, kebanyakan yang masuk wad tu disebabkan demam, muntah2, dan yang paling teruk pun sebab masalah rogol and ada lg lah masalh2 laen,,,

Erm lepas dari tu,, saya masuk pulak wad gynecology, huhuhuhuhuhuh,,, kat situ pun jugak sama boringnya dengan wad pediateric,, wad tu xder prosedur jugak nk dilakukan. cuma papa yang kami buat dengan baca BHT pesakit la,, belajar baca tulisan doktor,, hahahah tak lah dari c2 kmi boleh tau papa penyakit pesakit hidapi... ha lupa nk cakap wad ne kan tertumpu kepada masalah sakit puan.... ada yang masuk sini sebab masalah abortion (keguguran), hyperemesis gravidarum (masalh muntah2 yang teruk semasa hamil), kanser di bahagian peranakan, dan ada macam2 lagi lah seumpama degan tu.... saya kesian dengan sorang pesakit ne,, umu baru je 18, dah kena cancer cervix dah 3 bulan dia jalani chemotherapy... dugaan la tu kan...

Habis je wad gynecology saya berangkat kaki pulak ke wad obsetric terbahagi kepada 3 wad pulak, wad prenatal, labor room, dan postnatal.. labor room nie saya dapt lihat orang bersalin,, adushhhhhh!!!!! awal2 memang rasa kekok nak tengok, macam2 rasa,, malu, segan, seram sejuk,, tapi kalau tak berani camane nak belajar kan,,?? so kena beranikan diri, hilangkan rasa malu... erm,, kat sini saya boleh lihat macam2 kerenah dan azab seorang ibu melahirkan anak,,, waaaaa.....!!!! memang la susah nak lahir kan seorang manusia,,,, dalam diri penuh dengan rasa insaf di hati betapa seorang ibu meniti hari2 yang mencabar dalam membawa perut yang terkandungnya seorang manusia,,,... bukan seminit dua masa tuk melahirkan tetapi boleh bawak kepada sejam atau sejam setengah tau.... so pesan saya janagn derhaka ibu kawan2 semua tau....!!!! saya dah tengok dengan mata sendiri betapa peritnya melahirkan anak....
Lapas labor room saya masuk wad postnatal,, hahahahhahah.. best tau masuk wad ne,, dapat main dengan baby,, semua cute2... sorang mulai nangis,, habis smua baby akan start nangis,, depa angat genag la...sini kan saya dapat mandi baby,, saya dapat baby yang beratnya 3.7kg,, hahaha tembam sgt2.. bagus baby ne xnangis pon,, kat situ pun saya ada jugak dapt cros tuk ajar ibu teknik penyusuan degan betul,,  malu jugak.. tapi kena buang jauh2 laa.. erm lagi yang paling kesian,, bila cucuk baby BCG, kalu cucuk jadi tak pa la,, ne tak jadi,, free2 je baby tu kene enjact huhuuuhuhu..
Lepas postnatal saya masuk pulak wad prenatal,, sini semua ibu2 yang siap siaga untuk bersalin, kira tunggu masa la ne,, kt sini memang tak ada pe nk wat,, amik vital sign and wat booking tuk ibu mengandung..

Habeh wad2 tu say masuk pulak wad medical dan surgical,, kat wad ne macm biasa la,, xde yang menarik pon,, macam sem 1 n 2 kerjanya,, penat dan meletih kan,,, hahahahah,, ala nama lagi kerja,, kalu tak penat bukan kerja namanya... brtol tak??

Tu je lah cerita nak kongsi,, kata sikit tapi bila tengok balik ya Allah panjag berjela la pulakk,, xpe lah bukan selalu nak ada idea banyk cam ne... erm nnti kalu ada masa saya coret balik apa2 yang menarik dalam ne eekkk ok, dah mengtok dah ne..... jam pon dah tujuk pukul 1.43 am dah,,,,, nk tido... okeyy,, salam ukhwah dari saya... 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan